Medezeggenschap
Wat is een MR (Medezeggenschapsraad)?
De MR van basisschool de Peppel is een inspraak- en overlegorgaan van ouders en personeel met de schoolleiding (directeur) waar in alle openheid wordt gesproken over organisatorische en onderwijskundige zaken die van belang zijn voor de school.
Wat doet een MR?
De leerkrachten, kinderen en directie van basisschool de Peppel hebben een gemeenschappelijk belang, namelijk zorgen voor kwalitatief goed onderwijs. Omdat de kinderen nog te jong zijn hun belangen goed te behartigen, worden zij vertegenwoordigd door hun ouders. Deze vertegenwoordiging van ouders vormen samen met de vertegenwoordiging van de leerkrachten de Medezeggenschaps Raad. De MR is een gelijkwaardige gesprekspartner van de directie en praat, denkt en beslist mee over het beleid van de school.
De MR heeft drie rechten:
- Instemmingsrecht: bij bepaalde onderwerpen heeft de directie de goedkeuring van de MR nodig;
- Adviesrecht: de MR geeft een advies aan de directie;
- Initiatief recht: de MR kan zelf met voorstellen komen die de school aangaan. Omdat de Peppel is ondergebracht in een stichting, heeft een vertegenwoordiging van de MR zitting in de GMR (Gemeenschappelijke Medezeggenschaps Raad).
Waarom is een MR belangrijk?
Zowel ouders als leerkrachten hebben invloed op het beleid van de school. De inzichten/ideeën van ouders en leerkrachten hoeven niet altijd overeen te komen met die van de directie. Daarom is het goed dat zowel vertegenwoordigers van ouders en leerkrachten in overleg met de directie tot bepaalde standpunten komen.
Wie zitten er in de MR?
De MR bestaat op onze school momenteel uit 2 ouders en leerkrachten.
Onze oudergeleding wordt gevormd door:
Voorzitter: Mariska Dalmijn (moeder van Fedde en Quinn)
Secretaris: Annella Groeneveld (moeder Stijn en Koen)
De leerkrachtengeleding bestaat uit:
Kim Peters (leerkracht van groep 4)
Laura Tabak (leerkracht van groep 3)